V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

معماری پست مدرن

مکتب پست مدرنیسم

این سبک را به هیچ عنوان نمیتوان و نباید با مدرنیسم مقایسه کرد. این سبک واکنشی است به برخی ممانعت های مدرنیسم که در پی تغییر بنیاد مدرنیسم بوده و از مهم ترین سرفصل های آن میتوان به انسانی کردن محیط های اجتماعی اشاره کرد. چارلز جنکس را باید از مهم ترین اندیشمندان پست مدرنیسم خواند. جنکس در حرکتی نمادین اعلام کرد که معماری مدرنیسم در 15 ژوییه 1972 در ساعت 15:32 درگذشته است، یعنی زمانی که پروژه عظیم مسکن انبوه پروییت آیگو در سنت لوییس در میزوری آمریکا به علت ناکارآمد بودن سکونت برای اقلیت سیاهپوست غیر قابل سکونت شد و با دینامیت منفجر گردید. این مجموعه نماد و سمبل معماری مدرنیسم به حساب می آمد و توسط معمار مینورو یاماساکی و بر اساس الگو و اهداف سیام و سبک بین الملل طراحی و ساخته شد.

  • به عقیده جنکس معماری پست مدرنیسم در کنار هم قرار دادن دموکراتیک سلیقه ها و جهان بینی هاست. ساختمان های پست مدرن مجموعه ای از سبک های متفاوت را تشکیل میدهند که همزمان به سنت های محلی و فرهنگ عامه پسند، سبک بین الملل و تکنولوژی پیشرفته اشاره دارند و به هیچ کدام اجازه نمیدهند تا بر مولفه های دیگر تسلط پیدا نماید.

    همسو با جنکس رابرت ونتوری نیز در صدد یافتن راهی برای اصولی برای معماری پست مدرن بود و در کتاب « پیچیدگی و تناقض در معماری توضیح داد : معماری ساختمانی است با تزیینات روی آن. او همچنین در واکنش به جمله معروف میس واندروهه « هرچه کمتر بهتر » جمله « هر چه کمتر ملال آورتر » را مورد استفاده قرار داد.

    ونتوری ساختمان های لاس وگاس را به دلیل سازگاری هوشمندانه آنها با شرایط ماشین و خلاقیتی که در ساخت آنها دیده میشد الگویی ارزشمند برای آمریکا میدانست. دلیل تمجید او از این ساختمان ها این بود که در این ساختمان ها نشانی از معماری برتر دیده شده بود. ونتوری هدف طراحی را ارتباط و معنا میدانست نه تکامل و کارآیی.

    ونتوری مادرش را مجاب کرد تا با پشت پا زدن به اصول معماری مدرنیسم برایش خانه ای طراحی کند. و با طراحی عواملی چون سقف شیبدار و نمایان نساختن سطوح داخلی در نمای ساختمان و عدم استفاده از ستون به جز در یک مورد در سالن غذاخوری برای نگه داشتن سقف آن به جنگ با مدرنیسم رفت. نظم پلان و قرار گیری نمای سنتوری دقیقا برعکس اصول شکل گیری پلان معابد یونانی است. این کار به او کمک کرد تا بار سقف را بدون استفاده از ستون طراحی کند.

    خانه آنا ونتوری

    @image

    @image

    ونتوری همچنین همسو با مفاهیم خانه ونتوری خانه سالمندان گیلد را طراحی کرد که آن را با همکاری جان راوچ ساخت و تابلوی نام ساختمان هم عنصری از « هنر پاپ» است. او همچنین ساختمان الحاقی به موزه ملی لندن را با همکاری دنیز اسکات براون طراحی کرد که در آن حرمت موزه ملی لندن، ساخته ویلیام ویلکین، را حفظ کرد. عناصر کلاسیک در آن با تناسبات مدرن تلفیق شده و در درون بنا با پله ای با شکوه به سمت نور بالا که از برجک های نورگیر بالاخانه به نقاشی ها میتابند هدایت میشوید.

    ساختمان گیلد

    @image

    ساختمان الحاقی موزه لندن

    @image

    همسو با رابرت ونتوری مایکل گریوز نیز دومین مدافع آمریکایی پست مدرنیسم شناخته میشود و ساختمان خدمات عمومی پرتلند از مهم ترین پروژه های اوست. این ساختمان در یک نگاه، بیان طنز آمیزی از عناصر معماری کلاسیک است و رنگ در آن چه ملایم و چه تند از عناصر اساسی این بناست. رواق و یا ورودی آن یادآور معابد مصری است و در کل نماد شناسی آن یادآور معماری خانه آنا ونتوری است.

    ساختمان خدمات عمومی پرتلند

    @image

    چارلز مور مدافع دیگر پست مدرنیسم بود. هدف اصلی مور مد نظر قرار دادن «حس مکان» از دست رفته بود و حس مکان جوهره اصلی طراحی او در میدان ایتالیا در نئو اورلئان بود. این میدان برای مردمی ساخته شد که اصالت ایتالیایی داشتند. ایده طرح مضمون روایی دارد و هدف آن آشنا ساختن بازدید کنندگان با لایه های تاریخی معماری ایتالیا بوده است.

    میدان ایتالیا در نیواورلئان

    @image

    مور از منابع مختلفی جهت تکمیل کردن ایده میدان استفاده کرد که مهم ترین آنها عبارتند از :

    1. فواره تروی (1732 میلادی)

    2. باسیلیکای آندره آ پالادیو ( 1549 میلادی)

    3. ساختمان نویه واخه در برلین (1818 میلادی)

    4. معماری کلاسیک یونان و روم

    @image

    ساختمان شرکت تلفن و تلگراف آمریکا AT & amp; T نیز از مهم ترین ساختمان های پست مدرنیسم است که در نیمه دوم دهه 70 به طراحی فیلیپ جانسون ساخته شد و تلفیقی از معماری کلاسیک، معماری رنسانس و آرت دکو است.

R
E
L
A
T
E
D
A
R
T
I
C
L
E
S

مقاله ای مرتبط به این مقاله وجود ندارد

P
o
s
t
u
s
e
r
c
o
m
m
e
n
t
s

ارسال نظر کاربران

کد امنیتی