V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

معماری نئوگوتیک

با شروع قرن نوزدهم جنبش روشنگری کمرنگ تر شد و رمانتیسم هم راه را برای ورود دوباره گوتیک به هنر و معماری گشود. همسو با نویسنده معروف فرانسوی، هوگو، جان راسکین هم از عوامل تاثیر گذار این دوران بود و اعتقاد داشت انسان در هماهنگی با طبیعت آفریده شده است و آثار او باید نمادی از طبیعت باشند به همین جهت او بر زیبایی معماری کارهای قرون وسطا تاکید دارد و گسترش تزئینات ماشینی را رد میکند .
  • با شروع قرن نوزدهم جنبش روشنگری کمرنگ تر شد و رمانتیسم هم راه را برای ورود دوباره گوتیک به هنر و معماری گشود. همسو با نویسنده معروف فرانسوی، هوگو، جان راسکین هم از عوامل تاثیر گذار این دوران بود و اعتقاد داشت انسان در هماهنگی با طبیعت آفریده شده است و آثار او باید نمادی از طبیعت باشند به همین جهت او بر زیبایی معماری کارهای قرون وسطا تاکید دارد و گسترش تزئینات ماشینی را رد میکند .

    تپه توت فرنگی (Strawberry Hillt)

    @image

    اولین اثری است که به سبک معماری نئوگوتیک درنزدیکی لندن ساخته شده است. کنگره ها، پشت بند ها و دیگر عناصر گوتیک در آن گنجانده شده اند .

    فضای داخلی عمارت تپه توت فرنگی، عناصر گوتیک در آن مشهود است .

    @image

    @image

    @image

    یکی از مهمترین معماران نئوگوتیک Augustus Welby Northmore Pugin بود که معماری گوتیک را به عنوان یک سبک قرن نوزدهم بسط داد و توانست اندیشه های مذهبی خود را به نمایش بگذارد او از دو حکم معماری حمایت میکرد : کارکردگرایی و ارزیابی اخلاقی

    بعدها جان راسکین با توجه به حکم کارکردگرایی آن بر جنبش صنایع و حِرَف (همان جنبش هنر و پیشه) تاثیر گذاشت و والتر گروپیوس هم در آلمان با توجه به آن احکام مدرسه معماری باوهاوس را تدوین نمود. اوژن امانوئل همسو با پیوجین از معماران نئوگوتیک بود و عمده تفاوت این دو در نگرش آنها به معماری گوتیک بود :

    پیوجین به دنبال روح معنوی آن بود اما دوک آن را هنر سازه به شمار می آورد و عقیده داشت تکنیک های سازه ای آن در دوران انقلاب صنعتی نیز قابل استفاده هستند. او همچنین استفاده از مصالح جدید را تبلیغ میکرد که این کار او منشا مهمی در تحولات ساختمان های بلند مرتبه در شیکاگو داشت و طرح های کتاب او منبع مهمی برای هنرمندان جنبش آرنوو بود.

    جنبش هنر و پیشه

    بنیان گذار آن ویلیام موریس (تحت اندیشه های جان راسکین و پیوجین) بود. خانه سرخ مهم ترین اثر اجرا شده همسو با اندیشه های این جنبش است.

    پلان خانه سرخ

    @image

    این بنا برخلاف خانه های آن دوران که پلانی مستطیلی شکل پر از اتاق های مختلف و متقارن داشت دارای پلانی L شکل بود و مهم ترین ویژگی آن به قرار زیر است:

    1- سلسله مراتب منطقی و راحت

    2- نمای بیرونی در انطباق کامل با کارکرد داخلی آن بود

    3- صداقت در کاربرد مصالح

    نما از خانه سرخ

    @image

    جنبش آرنوو

    جنبش آرنوو ( در لغت به معنای هنر نو) در اواخر قرن نوزدهم و و اوایل قرن بیستم رونق گرفت. این جنبش تمام جنبه های هنر طراحی یعنی معماری، نقاشی، گرافیک و طراحی صنعتی را در برمیگرفت و هسته اولیه آن در بروکسل شکل گرفت.

    ویکتور هورتا جنبش آرنوو در معماری را با طراحی خانه Emile Tassel تثبیت کرد. در این خانه :

    1- نمای ساختمان انعکاسی از فضای داخلی است .

    2- روابط پلانی و فضایی تا حدودی با معماری سنتی بلژیکی مطابقت دارد .

    3- عنصر مشخصه ساختمان آهن است .

    4- مهم ترین بخش پله های با شکوه آهنی است که در هال ورودی طراحی شده است. پله ها چوبی هستند و روی یک استخوان بندی فلزی با حرکاتی کاملا آزاد قرار گرفته اند.

    5- عمده تزئینات آن با اقتباس و الگو برداری از تزیینات باروک، روکوکو و طرح های « ویوله لو دوک » اجرا شده است.

    خانه امیل تاسل

    @image

    خانه امیل تاسل

    @image

    @image

    اتو واگنر

    اتو واگنر به همراه شاگردش یوزف هوفمان توانست ردپایی از معماری آرنوو را از خود بر جای بگذارد. او به همراه همفکرهایش سعی کردند تا جنبش آرنوو را در اتریش متعادل کنند و از تزئینات مفرط آن بکاهند. واگنر به سمت فرم های مکعبی و خاص گرایش داشت. اندیشه های او موجب شکل گیری جنبش « انفصال وین» نیز شد که بعدها معمار معروف اتریشی آدولف لوس کارها و اندیشه های خود در معماری مدرن را بر اساس آن تدوین کرد. در بین آثار هنرمندان آرنوو کارهای آنتونی گائودی ویژگی های منحصر به فردی دارند. گرچه کارهای او مستقیما با اکسپرسیونیسم سر و کار ندارند اما به مفاهیم و عناصر اکسپرسیونیسم نزدیک هستند. کارهای او در اسپانیا « مدرنیسم کاتالان» - نوعی بیان اکسپرسیونیستی و نئوگوتیک از هنر آرنوو - خوانده میشوند.

    خانه میلا

    @image

    طرح این خانه اوج معماری خانه های آنتونی گائودی است. به ظاهر آن نگاه بیندازید، به نظر میرسد از ژلاتین ساخته شده. این خانه دارای پوسته و بالکن هایی مواج است.

    @image

    @image

    کلیسای ساگردا فامیلیا

    آنتونی گائودی مامور بازسازی و طراحی کلیسای ساگردا فامیلیا در بارسلونا هم شد. پروژه ای که خود او اتمام آن را 200 سال تخمین زد. طرح اولیه کلیسا مربوط به Francesc de Paula Villar I Lozano بود. گائودی پلانی صلیب شکل را برای کلیسا در نظر گرفت و سعی کرد با برج های قائم بر عمودی بودن بنا تاکید کند و نمای سه وجهی را هم برای نمای آن طراحی کرد. به طور کلی 18 برج برای بنا در نظر گرفته شد که تا کنون هشت تای آن ساخته شده است. گائودی میدانست این پروژه بعد از مرگ او هم ادامه میابد بنابراین تصمیم گرفت اکثر فرم های هندسی و اشکال کلیسا را به صورت ماکت های کوچک بسازد .

    @image

    @image

    @image

    @image

    @image

    @image

    سیما رضوی - برگرفته از معماری غرب اثر امیر بانی مسعود
    6 دی 1396