V
I
E
W
N
E
W
S
بنای مورد علاقه من
  • 7 شهریور 1397
    مجله Record که یکی از معتبرترین مجلات در حوزه معماری است در یک نظر سنجی از معماران بزرگ درباره با مهم ترین ساختمانی که طراحی و معماری اش آنها را تحت تاثیر قرار داده است سوال کرده. نتایج بسیار جالب هستند :

    انتخاب نورمن فاستر: Crystal Palace، 1851، لندن

    "مهم ترین دوره ای که آن را تاثیر گذار میدانم قرن نوزده است این بازه زمانی دوران – میتوانیم انجام دهیم – به حساب می آید. این نمونه را در کارهای Joseph Bazulgette ، کسی که شبکه زیرزمینی فاضلاب لندن را طراحی کرد، میبینیم. او این پروژه را شانسی برای ساخت شبکه حمل و نقل زیرزمینی لندن دید و تلاش کرد با ساختن حائل های رودخانه تایمز زیرساخت های شهری را در لندن متحول کند.

    image

    اگر بخواهم این تاثیر را در یک ساختمان خلاصه کنم بنای Crystal Palace را که به منظور برپایی نمایشگاه بزرگ سال 1851 بوده است انتخاب میکنم، ساخت این بنا به شدت رقابتی و نیازمند ایجاد صنعتی جدید در ساختمان سازی بوده است."

    تصویر کاخ کریستال در لندن - این بنا در حال حاضر تخریب شده است.

    image

    انتخاب رنزو پیانو : گنبد سانتا ماریا دلفیوره، 1436، فلورانس

    image

    " جواب به این سوال برای من کمی سخت است چون بناهای زیادی من را تحت تاثیر قرار داده اند . وقتی بنایی را میبینم روی بخشی از آن تمرکز میکنم که برای من خوشایند است نه بخشی که به آن علاقه ای ندارم ولی اگر قرار به انتخاب یک بنا باشد آن بنا گنبد سانتا ماریا دلفیوره اثر برونلسکی خواهد بود. من به مدت 2 سال ( 1958 و 1959) در فلورانس دانشجو بودم. داستان برونلسکی همیشه برایم جالب بود . او به عنوان یک پیشه ور ساده شروع به کار کرده بود و به شاگردی یک زرگر پذیرفته شده بود و بعدها بیشتر شبیه به یک هنرمند شد، سپس شروع به ساختن ساعت کرد که همان سر و کار داشتن با وزن، تعادل و حرکت است و پس از آن بود که تبدیل به یک معمار شد. او در معماری از تجارب ساعت سازی بهره میبرد و در آن زمان بود که من مجاب شدم این احتمال هست که فردی از یک پیشه ور تبدیل به یک معمار شود اما عکس آن نه ! اگر فقط گنبد را در نظر بگیریم نورگیر بالای گنبد بسیار خلاقانه است و نقشی کلیدی دارد. برونلسکی مدلی از گنبد را ساخت و آن را در میدان شهر قرار داد . گنبد ساخته شده آن سالها آنجا بود چون سالها طول کشید تا مردم را مجاب کند که این گنبد کارآمد خواهد بود. این درسی در سرسختی بود و به من یاد داد به هنر و کاری که میکنم باور داشته باشم و از ایده ام دفاع کنم. گرچه این گنبد بسیار زیباست اما داستان پشت سر آن چنین بود که گفته شد."

    انتخاب ریچارد میر : خانه آبشار، 1939، پنسیلوانیا

    image

    "من این موقعیت را پیدا کردم که شبی را در خانه آبشار به عنوان مهمان ادگار کافمن به صبح برسانم گرچه این اتفاق در دهه 60 افتاد اما برای من مثل این است که همین دیروز اتفاق افتاده سفرتان وقتی آغاز میشود که به سمت این خانه در حال رانندگی هستید ، ابتدا آن را میبینید ، بعد محو میشود و دوباره ظاهر میگردد. هیچ کدام از اتفاقاتی که اینجا روی میدهد بدون برنامه ریزی قبلی نیست. اتاق من در حدود 2 در 3 متر بود. همه با این اندازه آشنایی داریم. کل این خانه همین شرایط را دارد . در عکس ها فکر میکنید اتاق ها بسیار بزرگ هستند در حالی که اینطور نیست. این خانه از بیرون شما را هیجان زده خواهد کرد اما از درون حتی هیجان انگیز تر هم هست" شرایط پذیرایی و نشیمن در آن ویژه است به طوری که افراد را در کنار هم جمع می کند و البته همین بخش هم هست که به تراسی که دقیقا بالای سر آبشار قرار گرفته گشوده میشود . تجربه این حس تنها بخشی از احساسات متوالی و غیرقابل باوری است که در این خانه برایتان رخ خواهد داد . درست است که مدت ها این خانه را ندیده ام اما خاطره اش همچنان با من باقی است و اگر شانس این را داشتم که خانه ای اینچنین نصیبم میشد بسیار خوشحال میشدم."

    image
R
E
L
A
T
E
D
N
E
W
S

اخبار مرتبط به این خبر وجود ندارد